Akvarell med lila krokusar

Categories:

Efter några timmars trädgårdsarbete var det äntligen dags för utomhusfika idag, en hel månad senare än vår vanliga premiär och ändå satt vi och huttrade i vinterkläder. Sedan när jag skulle blogga började precis allting att krångla. Först ut var mobilen som det varken går att sms-a ifrån eller ens stänga av. Nu ligger den kastad på sängen och laddar ur och istället får jag använda min gamla mobil som saknar SIM-kort, har sprucket glas och ett batteri som är färdigt för kyrkogården. Krånglet fortsatte sedan med WordPress och omvägen jag måste gå för att lägga ut bilder. Någon verkar ha bestämt att jag ska kvacksalva som problemlösare för att min stackars pensionärshjärna ska hållas i trim eller vad är det frågan om? Dagen till ära har det också snöat.

Färgstark akvarell med röda hus
Färgstarka stugor i köpingen. Renhornen ovanför dörren var krångliga att få till, men att de hänger där gör att huset ser lite speciellt ut, både på målningen och i verkligheten. Jag försökte ta reda på hur länge traditionen att hänga horn på väggen har funnits, men det var inte så lätt att hitta. På Svenska Jägareförbundets webbplats står det att människan har samlat troféer så länge som hon har jagat och det har vi gjort i flera tusen år, sedan den tid då vi nordbor var jägare/samlare fram till för 6000 år sedan. Jag hör personligen inte till den grupp som samlat jakttroféer eftersom jag inte jagar något annat än svamp. Under mitt enda möte med jägare, det var för 40 år sedan, blev jag själv bortjagad med orden ”Inga fruntimmer i skogen!” Min dåvarande svärmor skulle visa mig vad som händer när djuret (älgen i detta fall) väl är fällt, hur det hängs upp för att sedan flås innan köttet tas till vara. Men det blev som sagt en kort seans och nästa gång vi träffade på älgen var det på tallriken och en del fick vi med oss hem till Stockholm också.
För dig som vill lära mer om den långa period då vi var nomadiserande jägare/samlare och om övergången till ett mer bofast jordbrukssamhälle så kom en forskningsstudie 2014 som genererade ganska många artiklar, till exempel Hur jägare blev jordbrukare på SVT:s webbplats. Det tas också upp i första delen av serien Historien om Sverige, den brukar jag ju tjata om.

Sedan vi sist hördes av har jag ägnat en hel del tid åt måleriet, både eget och andras. Vi började februari månad med att gå och titta på Svensktoppen i Mariefred. Svensktoppen kanske ni har lyssnat till någon gång, men detta är något annat. Det är konstnären Lovisa Sköld som kallar sig Svensktoppen i sociala medier. Jag upptäckte henne – lite otippat – via en artikel i Hem & Hyra, hyresgästföreningens utmärkta tidning, tog reda på mer och blev fascinerad av hennes sätt att måla av olika material som lack och plast och motiven är ofta kläder, skor och säckar. Så det var med stor glädje jag besökte det lilla galleriet i Mariefred, fick se verken på nära håll och växla några ord med konstnären. Sedan i höstas finns Lovisa representerad på Göteborgs konstmuseum och hon deltar med ett verk på Liljevalchs vårsalong. I somras intervjuades hon i TV4 morgon och där fick vi också veta att hon målade avskedsporträttet till Stefan Löfven.

Fotocollage
Här ser ni mitt fotocollage från Lovisa Skölds vernissage på Pom Gallery den tredje februari. Efteråt tog vi en promenad och beundrade det nya historiska staketet som sattes upp runt Gripsholms värdshus 2023. Det gjordes faktiskt på min födelsedag, men det hade förstås inget samband, utan datumet har viktigare betydelse än att jag fyllde 67. Den 6 juni 1523 valdes nämligen Gustav Vasa till kung i Strängnäs och det är den kommun som Mariefred tillhör. Staketet visar 70 olika motiv ur Sveriges historia och bilderna är skapade av sju olika konstnärer. För dig som inte har möjlighet att besöka Mariefred går det att se alla motiven och lyssna till Herman Lindqvists och Jim Sjöbergs berättelser på den här sidan: Tidslinjen Sverige 500 år.

När det gäller mitt eget måleri så har jag målat blommor, hus och några tändsticksaskar, en del av det går att se på min instagramsida. Den 11 mars hade Seija och jag vår tredje gemensamma målardag då vi tränade att måla näckrosor och andra blommor. En del av det vi producerar kommer vi att ställa ut på Flens gallerirum 1-29 maj (vernissage 11 maj) och jag kommer senare att mejla er en reklamaffisch som vår kontakt har lovat fixa. För mig känns det här med utställning lite nervöst och småstressigt, jag tycker egentligen inte att jag är mogen att ställa ut något alls, men nu får det bli som bestämt oavsett hur mycket självförtroendet spökar. Någon, antagligen samma som den med mobilerna, tycker att pensionären behöver större utmaningar än att fika och se på teve.

Akvarell Feluccabåtar på Nilen. Grå segel, rosa himmel
Undantaget som bekräftar regeln, bilden visar varken blommor eller hus. Jag nämnde ju i sommarinlägget att jag skulle återkomma till motiv från Egypten och det här är ett exempel. Målningen föreställer felucker/feluckar på Nilen, ett slags segelbåtar i trä som främst användes för transport men numera också som utflyktsbåtar för turister. Följaktligen när jag försökte hitta mer information hamnade jag på resesidor, men det finns också en kortare artikel om felucka-båtarna på engelska Wikipedia.

Den stora och glada nyheten sedan sist är att maken äntligen har fått tid för höftledsoperation och det blir i mitten av april. Detta övertrumfar förstås allt annat och vi ser fram emot att det ska bli av efter två års väntan och plågor i ben och höft. Utöver denna glada nyhet så har vi fortsatt med våra museivandringar och gjorde ett trevligt återbesök med Birgitta på Historiska museet. Nu väntar vi på att Ekonomiska museet, som ligger i samma byggnad, ska öppna vilket planeras ske i vår. Dagen efter Historiska blev det Stockholms stadsmuseum med vännerna i Skolbiblioteksgruppen. Där visas just nu (17 feb-1 sep) Carl Johan de Geers utställning ”Släkten och slavarna”, som han skapade efter att han fått reda på den egna släktens inblandning i slaveriet på 1600-talet. Hans anfader Louis de Geer, som ibland har kallats den svenska industrialismens fader var den som finansierade transporten av slavar mellan slavfortet i Västafrika och Barbados. Vi såg den här utställningen redan när den visades på Norrköpings konstmuseum 2018-2019. Louis de Geer bosatte sig nämligen i Norrköping när han först kom till Sverige och stadens konserthus bär idag hans namn och berättar om honom på sin webbplats. Om du vill se bilder från utställningen och läsa om bakgrunden till den rekommenderar jag artikeln ”Carl Johan De Geers släkt och slavarna” som du hittar på kultursidan.se. Det ovannämnda slavfortet heter förresten Carolusborg och är sedan 1979 del av UNESCO:s världsarv på Afrikas västkust. I det sjätte avsnittet av Historien om Sverige får vi också följa med dit. Och Norrköping får jag anledning att återkomma till nästa gång.

Akvarell. Gatuvy med skyltfönster.
Korsningen Kungsholmsgatan/Pipersgatan är ett av mina favorithörn i Stockholm. Jag passerade det alltid när jag kom med tunnelbanan på väg till jobbet. Det var lättare att passera hörnan än att måla av den, om ni nu trodde något annat.

Nu är det en ny dag, mina mobiler är lagade av ett proffs och veckan är räddad. Som tack för att dom var snälla och lät sig repareras ska dom få nya kläder. Jag beställde var sitt färgglatt fodral åt dom idag, portofritt och med snabb leverans. Det kändes konstigt att vara utan sina IPhones och maken påstår att jag gick runt som en äggsjuk höna igår, men det kan man väl få göra så här nära påsk. Samtidigt är det fascinerande att jag blivit så beroende av något jag levde utmärkt utan de 55 första åren av mitt liv, men det beror väl på alla fördelar. Ett exempel är att min mobil fungerar som hjälpreda i måleriet, min privatfotograf som avbildar alla alster oavsett dess kvalitet. En del målningar blir så dåliga att jag slänger dem eller målar på baksidan, men deras digitala alter ego får leva kvar. Jag har en kronologiskt ordnad mapp i Utforskaren där alla mina målningar sorteras in, jag förmodar att det är en gammal yrkesskada från de år jag arbetade som bibliotekarie.

I förra veckan besökte vi Monet’s Garden – The Immersive Experience, en utställning som visar digitala projektioner (på både väggar och golv) av målaren Claude Monet’s målningar. Utställningen har tidigare varit i New York, Berlin och Malmö, men vart den ska ta vägen efter Stockholm vet jag inte. I vilket fall som helst fick vi en fantastisk och annorlunda upplevelse i det där stora tältet vid Sjöhistoriska museet. Jag gör ingen utvikning om den kände målaren, men vill påminna om vad jag skrev ovan om att Seija och jag har tränat att måla näckrosor. Det gjorde Monet också men han höll på lite längre, i hela 27 år och det är kanske det motiv han är mest känd för. Och just näckrosorna var det som min man var minst imponerad av på utställningen. ”Dina är finare”, sade han. (Vad ska jag ge honom i födelsedagspresent?) Om två år, 2026, är det hundra år sedan Claude Monet dog och då lovar jag att komma med en utvikning om honom. Under förutsättning att denna blogg finns kvar såklart.

Nu börjar det bli dags att sätta punkt för den här gången. Jag glömde nämna trevliga middagar i Huddinge och Axelsberg, fika i Flysta och på Svenhem och lunchpromenad i Gröndal. I mitten av mars tog vi del av Internetstiftelsens intressanta program på Källkritikens dag, temat var desinformationskampanjer och vi fick bland annat veta hur Socialstyrelsen och Svenska institutet bemöter den här typen av kampanjer som sprids framför allt via sociala medier. Länken ovan går till sändningen på YouTube och den är verkligen värd att lägga ett par timmar på. Intressant, men också skrämmande var vår kväll på Saga bio i Flen då vi såg The Zone of Interest, den film som i år vann bästa utländska film på Oscarsgalan och som dessutom fått en lång rad andra utmärkelser. På ett sätt var det den mest skrämmande och tänkvärda film jag sett om Förintelsen. Det var skönt att komma hem efteråt och titta på Sveriges Mästerkock…
Glad Påsk och Tack för att du ville läsa!

Akvarell med lila krokusar
En av tändsticksaskarna som pryder påskbordet. Vi har en med påskkycklingar också, men den såg för bedrövlig ut när den blev förstorad…

6 Responses

  1. Hej och Tack för trevlig läsning.
    Mycket innehållsrikt och informativt som alltid.
    Kul att ni är så mycket i farten trots att Christer har ont. Så skönt att han äntligen har fått en tid för operation.
    Gillade verkligen bilden med båtarna från Egypten.
    Kram Astrid

  2. Tack för så trevligt och informationsrikt brev. Kul att läsa allt ni gör. Inspirerande! Jag ska försöka se Monetutställningen om den är kvar när jag kommer hem.

    Jag blir så glad för att Christer äntligen får operation. Det är toppen.

    Hoppas ni får en supermysig påsk och bättre väder. Här i Spanien ska det regna hela påsken. Så synd då det händer så mycket på stan under påsk.

    Många kramar från Marie

  3. Tack Anette för att du så generöst berättar om din kreativa process, inspirationen och om vardagen. Jag är så glad att Christer äntligen fått en tid för operation. Tänker ofta på er.

    Kram Kristina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *